Emjee ICT diensten

bezig met laden...

Search
Emjee ICT diensten

Emjee ICT diensten

Klassenwerk in ICT
Emjee ICT diensten

Emjee ICT diensten

Klassenwerk in ICT
Emjee ICT diensten

Emjee ICT diensten

Klassenwerk in ICT
Emjee ICT diensten

Emjee ICT diensten

Klassenwerk in ICT

Wat is e-afval?

 

Wat is e-afval?

Een oude laptop, kapotte wasmachine of een waterkoker die stuk is. Allemaal voorbeelden van e-afval. Door de snelle technologische groei in de wereld zijn er veel kapotte apparaten die we niet recyclen. Wat houdt e-afval in? En wat kunnen we doen tegen dit wereldwijde probleem? Lees verder en leer meer over e-afval.

Elektronisch afval

E-afval is de afkorting van elektronisch afval. In het Engels ook wel e-waste genoemd. Alles waar een batterij in zit of een snoer aanhangt valt onder deze afvalstroom. E-afval is de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Niet zo gek, als je bedenkt hoeveel elektronische apparaten je alleen al in huis hebt staan. Een koelkast, vaatwasser, stofzuiger, televisie, laptop en wasmachine bijvoorbeeld. Maar ook kleine apparaten zoals een zaklamp, afstandsbediening, föhn, oplader en mixer horen hierbij.

E-afval is een wereldwijd probleem

Alle oude en kapotte elektronische apparaten zorgen voor een wereldwijd probleem. Ieder jaar worden er miljoenen tonnen aan nieuw e-afval geproduceerd. Deze groei heeft meerdere oorzaken. De toename van de wereldbevolking en economische welvaart spelen mee. Maar ook de snelle technologische ontwikkeling en prijsdaling van IT-producten dragen bij. Elektronische producten hebben hierdoor een korte levensduur en komen snel op een berg van e-afval terecht. Ontwikkelde landen dragen het meest bij aan dit probleem. Maar ontwikkelingslanden lopen hun achterstand snel in door de lagere IT-prijzen.

Bergen e-afval.jpg

Bergen e-afval

Het meeste e-afval wordt ieder jaar verbrand en gedumpt in het buitenland. Hier zijn gigantische bergen e-afval te vinden. Dit komt doordat het e-afval bij niet gecertificeerde verwerkers terecht komt. Wat grote gevolgen heeft voor het milieu. Verbrand en gedumpt e-afval is extreem vervuilend, een gevaar voor de volksgezondheid en zorgt voor verlies van waardevolle bronnen.

Apart verzamelen

E-afval hoort niet in een normale afvalbak, maar komt hier helaas wel vaak terecht. Het beste is om e-afval apart te verzamelen en niet zomaar weg te gooien. Je kunt het afgeven bij het milieupark, bij een inleverpunt in de buurt brengen of laten repareren als dat nog kan. Waarom is dit beter dan de afvalbak? De schadelijke stoffen in de elektronische apparaten kunnen zo nog veilig uit de apparaten worden verwijderd. En de bruikbare materialen en grondstoffen zoals koper, kunststof en ijzer zijn recyclebaar.

Wat kan jij doen?

Naast het apart verzamelen van e-afval, kun jij nog meer doen om de jaarlijkse groei van e-afval te verminderen. Zoals:
• Probeer jouw kapotte apparaten eerst te repareren voordat je een nieuw product koopt.
• Verkoop of doneer jouw elektronische apparaat als het niet meer aan jouw behoefte voldoet.
• Koop tweedehandsapparaten in plaats van een nieuw model.
• Vermijd wegwerpproducten en investeer in een duurzamere optie.
• Deel jouw kennis over e-afval met anderen. Met elkaar kunnen we de hoeveelheid e-afval verminderen.

Een gerecycled apparaat met lange levensduur

Als je toch een nieuw elektronisch apparaat gaat kopen, kies dan voor een gerecycled model met een lange levensduur. Je kunt letten op de duurzaamheid, slijtagebestendigheid en of het apparaat te repareren is. Een product met deze eigenschappen gaat lang mee. En is daarom het meest effectief tegen de groei van e- afval.

Acer TravelMate Vero.png  

Duurzame laptop voor op school

Een voorbeeld van een gerecycled product met een lange levensduur is de nieuwe Acer TravelMate Vero laptop. Deze laptop is gemaakt van gerecyclede materialen en heeft een minder negatief effect op het milieu. Benieuwd naar deze duurzame optie voor op school? Bekijk onze exclusieve back to school deal. Je krijgt nu drie gratis accessoires cadeau bij de aanschaf van deze groene laptop.

Bekijk de milieuvriendelijke laptop

Let op je privacy als je Google Workspace gebruikt

 

Uit onderzoek door de Rijksoverheid en SIVON is gebleken dat er privacyrisico’s gepaard gaan met het gebruik van Google Workspace (voorheen Google G-Suite). Deze aanhoudende privacyrisico’s kunnen consequenties hebben voor het gebruik van Google Workspace in het aankomende schooljaar.

Privacyrisico’s

Het onderwijs maakt veel gebruik van Google Workspace. Denk bijvoorbeeld aan Google Mail, Google Drive en Google Meet. Door Google Workspace te gebruiken kan Google ‘metadata’ van de gebruiker verzamelen. Daarmee kan Google bijvoorbeeld zien waar de gebruikers het meest op klikken, hoe lang ze ingelogd zijn en welke internetpagina’s en zoekopdrachten het meeste worden gebruikt. 

In strijd met de AVG

In de privacyovereenkomst van Google staat dat Google de voorwaarden van de metadata eenzijdig mag aanpassen. Ook ziet Google zichzelf als verwerkingsverantwoordelijke in plaats van verwerker. Volgens de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) is dit in strijd met de AVG (Algemene Verodening Persoonsgegevens). Omdat het onderwijs veel gebruik maakt van Google Workspace, zijn er privacyrisico’s voor de (bijzondere) persoonsgegevens van minderjarige kinderen. 

Advies AP

Google heeft aangegeven de privacy problemen tijdig op te lossen. De AP adviseert scholen om met de huidige omstandigheden volgend schooljaar geen gebruik maken van Google Workspace als de risico’s niet verminderen voor 1 augustus 2021. Volgens de AP zouden organisaties het gebruik van Google Workspace moeten heroverwegen en een plan B klaar moeten leggen. Ook is het van belang om personeel, ouders, de MR te informeren over de hoge privacyrisico’s. 

Alternatieven voor Google Workspace

Wat betekent dit voor jouw school? Mochten de privacyrisico’s niet voldoende verminderen, dan zouden scholen moeten overwegen om over te stappen op alternatieven. Voor het personeel zou dit betekenen om de overstap te maken naar een andere werkomgeving, zoals Microsoft Office 365. Voor leerlingen is de overstap iets lastiger. Vaak worden Chromebooks gebruikt in de klaslokalen. Met een Chromebook ben je automatisch verbonden met Google Workspace. Zo behoud je de privacyrisico’s omdat Google door het inloggen de metadata verzamelt. Een optie zou kunnen zijn om in te loggen met een gast-account en de overstap te maken naar Microsoft Office 365. Helaas is dit ongewenst bij intensief gebruik van Chromebooks en als leerlingen met een persoonlijk account willen inloggen. 

Het is dus belangrijk om na te denken over verschillende opties en potentiële exit strategieën te overwegen. Maak hierin onderscheid tussen de personeelsomgeving en de leerlingomgeving. 

Emjee Internetfilter

 

Beter beveiligd in een online wereld

In de online wereld waarin leven, komen we nieuwe dreigingen tegen. Waar je goed beveiligd voor wilt zijn. Deze bedreigingen bestaan niet alleen uit malware en phishing, maar ook uit ongepaste content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sites met geweld, propaganda voor terrorisme en pornografisch materiaal. De vraag de we allemaal stellen is “Hoe zorgen we ervoor dat kinderen hier zo minmogelijk mee geconfronteerd worden?”. Om hierbij te helpen bieden wij het Emjee Internetfilter aan. 

In de database van dit internetfilter zitten bijna 50 miljoen geïndexeerde domeinen die voorkomen dat ongepaste content en bedreigingen het netwerk van de school bereiken. Zo ben je beter beveiligd in een online wereld.

Voordelen van het Emjee Internetfilter:

  • Bijna 50 miljoen geïndexeerde domeinen in de database 

  • Geen dure hardware nodig

  • HTTPS-filtering

  • Gast-netwerk wordt ook gefilterd (geen kosten per device)

  • Filtering op categorieën (bijv. Hacken, Gokken, Adult (pornografie), Games, Wapens)

  • Whitelisten/Blacklisten van websites

  • Forceren van Google/Bing/YouTube SafeSearch waardoor ook zoekresultaten (incl. afbeeldingen) gefilterd worden.

  • Bescherming tegen Botnet-aanvallen, Malware, Phishing en virussen

  • Educatieprijzen

  • Realtime controle voor nieuwe websites. Wordt er een website bezocht die niet in de database staat? Dan wordt de website realtime beoordeeld voor de website wordt getoond.

  • 100% uptime garantie, met 23 datacenters wereldwijd is het bijna onmogelijk dat het filter offline gaat.

  • Filter met tijdsschema*

*Door het gebruik van het tijdsschema is het bijvoorbeeld mogelijk om in de pauzes en buitenschooltijd het filter soepeler in te stellen, zodat bijvoorbeeld games en social media op die tijden wel beschikbaar zijn, maar tijdens de lessen niet. Voor de implementatie van een filter met tijdsschema zijn de implementatiekosten iets hoger.

Kosten

De kosten voor het Internetfilter bestaan uit 2 delen. De jaarlijkse licentiekosten en eenmalige implementatiekosten. Alle onderstaande bedragen zijn inclusief BTW:

Implementatiekosten: €85,- per locatie.
Implementatiekosten filter met tijdsschema: €99,- per locatie.
Jaarlijkse licentiekosten: €2,66 per gebruiker (leerlingen + personeel) per jaar*

*Minimaal 250 gebruikers per school, is gelijk aan € 665,--,-

Disclaimer

Geen enkel filter is 100% waterdicht en is het altijd mogelijk dat er een keer iets tussendoor glipt. Met een database van ongeveer 50 miljoen domeinen (websites) wordt zoveel mogelijk voorkomen dat ongepaste content en bedreigingen het netwerk van de school bereiken.

De infrastructuur en de datacenters worden niet door Emjee ICT diensten beheerd, maar door onze leverancier. De 100% uptime garantie wordt gegeven door onze leverancier.

Het filter werkt op basis van domeinnamen. Het filter kijkt dus naar de URL, bijvoorbeeld emjee.nl, en kijkt in de database of deze op de blacklist staat. Ondanks dat er bijna 50 miljoen domeinen in de database staan levert dit geen vertraging op. Er wordt niet gecontroleerd op inhoud van de webpagina, dus privacy gevoelige (leerling)informatie, gebruikersnaam, wachtwoorden etc. zijn en blijven veilig. Alle data die door het filter gaat is volledig geanonimiseerd, de privacy van leerlingen en personeel wordt dus niet in gevaar gebracht.

Mocht u nog vragen hebben over het Emjee Internetfilter kunt u deze altijd stellen via ons ticketsysteem of mailen naar support@emjee.nl. We helpen u graag.

Emjee internetfilter.jpg 

Privacy risico’s bij gebruik van Google G-Suite

 

Uit een onderzoek naar dataverzameling en -verwerking (een zogenoemde Data Protection Impact Assessment (DPIA)) blijkt dat er privacy risico’s gepaard gaan met het gebruik van Google G-Suite. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). SURF en SIVON hebben het onderzoek van de RUG en HvA ondersteund.

Privacy risico’s

In het primair en voortgezet onderwijs is Google G-Suite een veelvoorkomende digitale toepassing. De risico’s die geconstateerd zijn, zitten in het verzamelen van zogenoemde ‘metadata’ door Google. Dat is data over het gebruik van Google G-Suite. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld zien waar de gebruikers het meest op klikken, hoe lang ze ingelogd zijn en welke internetpagina’s en zoekopdrachten het meeste worden gebruikt. Het gaat hier dus niet om individuele leerresultaten of adresgegevens van gebruikers. Maar volgens de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) zijn metadata ook persoonsgegevens. 

Google bepaalt nu

Google ziet zichzelf als verwerkingsverantwoordelijke in plaats van verwerker. Dit betekent dat Google vindt dat zij mag bepalen voor welk doel zij metadata verzamelt en op welke manier dat gebeurt. Ook heeft Google in haar privacy overeenkomsten opgenomen dat zij de voorwaarden rondom metadata eenzijdig mag aanpassen, zonder om toestemming te vragen. Google zegt hier eigenlijk mee dat een verwerkersovereenkomst die ze met een school hebben afgesloten op deze data niet van toepassing is. 

Voor toepassingen bij onderwijsinstellingen is het onwenselijk dat het eigenaarschap en de verantwoordelijkheid voor die gegevens bij Google ligt. Hierdoor kunnen onderwijsinstellingen die Google G-Suite gebruiken, geen controle uitoefenen over wat er met deze gegevens gebeurt. Dit zorgt voor een potentieel risico, bijvoorbeeld dat die gegevens gebruikt worden om gepersonaliseerde advertenties te plaatsen.  

Vervolgstappen

Op dit moment is er nog geen overeenstemming met Google op de aangegeven verbeterpunten. SURF en SIVON zijn, op verzoek van de PO-Raad en VO-raad, namens het funderend onderwijs in gesprek met Google om ervoor te zorgen dat Google de privacy risico’s wegneemt. Ook dienen zij namens de sector een adviesaanvraag in over deze privacy risico’s bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Er wordt vanuit gegaan dat Google deze aanpassingen doorvoert zodat de geconstateerde risico’s worden weggenomen en G-Suite for Education veilig gebruikt kan worden. 

Ons advies

Wij raden het op dit moment aan om niet direct te stoppen met het gebruik van Google G-suite. Vooral niet als uw school erop aangewezen is voor de continuïteit van het onderwijs. Wij geven het advies om geen belangrijke data in de Google-omgeving op te slaan. 

Voor meer aanvullende informatie kunt u terecht op de Voor meer aanvullende informatie kunt u terecht op de website van SIVON en de Q&A bekijken. Op de website van de PO-Raad staat het statement van de onderwijspartijen naar aanleiding van deze situatie.

Het belang van twee-staps-verificatie

 

Phishingmails worden steeds vaker verstuurd. En er belanden regelmatig wachtwoorden online, omdat websites worden gehackt. Wist u dat hackers inmiddels zijn overgegaan op het geautomatiseerd raden van wachtwoorden? Op een intelligente manier worden gegevens die op het internet staan met elkaar gecombineerd. En wat blijkt? Veel wachtwoorden zijn op deze manier gewoon te achterhalen. Het vervelende is dat u er in eerste instantie niets van merkt.

Om dit te voorkomen kunt u twee-staps-verificaties instellen. Dit betekent dat u na het invullen van een gebruikersnaam en wachtwoord, u op een tweede manier moet bevestigen dat u bent wie u beweert te zijn. Zo zijn uw online accounts beter beveiligd. En hier geven wij u graag wat tips over.

Tip 1: Controleer of een wachtwoord gelekt is

Via de website (Have I been pwned - Ben ik gehackt) kunt u snel achterhalen of één of meer van uw wachtwoorden op het internet bekend is. 

  1. Ga naar de website
  2. Vul uw schooladres(sen) en privé adres(sen) in
  3. Controleer of de wachtwoorden bekend zijn of niet. Als dit het geval is raden wij aan om zo snel mogelijk uw wachtwoord te veranderen.

Tip 2: Zet twee-staps-verificatie aan in ParnasSys

Om de beveiliging van uw ParnasSys-account te verbeteren, kunt u gebruikmaken van twee-staps-verificatie. Als u deze optie inschakelt, logt u niet alleen in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar ook met een steeds wisselende code. Deze wisselende code wordt gegenereerd door een een app op uw telefoon. Hierdoor kan een kwaadwillende gebruiker geen toegang krijgen tot uw account met alleen de gebruikersnaam en het wachtwoord. Deze persoon beschikt niet over de juiste code en kan daarom niet inloggen in uw ParnasSys-account. Lees hier hoe u twee-staps-verificatie in ParnasSys instelt. Voor meer informatie over de twee-staps-verificatie in ParnasSys kunt u hier terecht.

Ter informatie: In het stappenplan wordt gesproken over de Google Authenticator. Wanneer u als organisatie van Office 365 gebruik maakt, kunt u in plaats van de Google Authenticator ook gebruik maken van de Microsoft Authenticator.

Tip 3: Wijzig onveilige wachtwoorden

Wanneer u niet met 100% zekerheid kunt zeggen dat u de enige bent die het wachtwoord kent is het tijd om uw wachtwoord(en) te wijzigen. Op deze website (How secure is my password) kunt u op een veilige manier testen hoe snel het door uw verzonnen wachtwoord te kraken is door een computer. Een handige tool dus. Nog een laatste tip: een sterk wachtwoord bestaat naast gewone letters en cijfers ook uit hoofdletters, leestekens en bijzondere karakters. U kunt ook gebruik maken van een zogenaamde lange wachtwoordzin (passphrase). Hoe langer de zin, hoe veiliger.

 

In de onderstaande informatieve video vindt u meer informatie over de noodzaak en werking van twee-factor-verificatie in het onderwijs. Gericht op scholen die werken met ParnasSys en Office 365.

 

 

 

Prijswijziging Google Chrome Education Upgrade Licentie

 

In januari 2020 kondigde Google aan dat ze de prijs van een Chrome Education Upgrade Licentie gingen verhogen. Van € 23,00 (exclusief BTW) naar € 34,00 (exclusief BTW) per apparaat licentie. Door COVID-19 stelde Google deze prijsverhoging uit tot 9 maart 2021. Dit kwam met name door de toegenomen vraag naar de apparaten en om de druk voor scholen en bedrijven te verlichten. Sinds 9 maart 2021 kost een Chrome Education Upgrade Licentie €34,- (exclusief BTW) per Chromebook

Waarom is deze licentie belangrijk? 

Alleen met een Google Chrome Education Upgrade Licentie kunnen Chromebooks op de juiste manier beheerd worden. Zo kan bijvoorbeeld voorkomen worden dat leerlingen willekeurige apps kunnen installeren. Ook kunnen de Chromebooks met deze licentie gekoppeld worden aan Office 365 waardoor leerlingen automatisch ingelogd zijn in de vertrouwde leerlingomgeving.   

Een ander voordeel is dat de Chromebooks eenvoudig weer klaargemaakt worden voor het nieuwe schooljaar. Ook zorgt de licentie ervoor dat Chromebooks geblokkeerd kunnen worden in het geval van diefstal.  

Neem gerust contact met ons op voor het aanschaffen van uw Chrome Education Upgrade licenties.

Meekijksoftware op Windows

 

Voordelige meekijksoftware
Nu veel leerlingen over een ‘eigen’ device beschikken is het voor leraren handig om mee te kunnen kijken op de laptops. Anno 2020 zijn er verschillende pakketten op de markt die dit aanbieden. Maar meestal zijn deze softwarepakketten prijzig en/of ingewikkeld om mee te werken. Emjee heeft daarom afgelopen zomer hard gewerkt aan een meekijksoftware die gebruiksvriendelijk en voordelig is. Ideaal voor leraren die een extra oogje in het zeil willen houden. De meekijksoftware kan alleen afgenomen worden op leerlingapparaten die door Emjee beheert worden.

Gebruiksvriendelijk programma
Met dit gebruiksvriendelijke programma kunnen leraren veilig meekijken op alle Windows-devices van de leerlingen. En omdat de software gekoppeld is aan ParnasSys heb je als leerkracht een duidelijk overzicht van alle groepen. Het programma is zonder scholing te gebruiken en privacy proof. 

Extra oogje in het zeil houden
De bedoeling van de software is dat je een middel hebt om een ‘oogje in het zeil’ te kunnen houden. Zodra leerlingen namelijk weten dat ze in de gaten gehouden worden, zullen ze hun computergedrag corrigeren. Zou je de meekijksoftware eerst uit willen proberen? Neem contact met ons op voor de voorwaarden.

Functies van de meekijksoftware

  • Meekijken op de schermen van de leerlingen

  • Schermen blokkeren (1 scherm, enkele schermen, alle schermen) 

  • Berichten versturen (1 scherm, enkele schermen, alle schermen) 

  • Links versturen 

  • Inzoomen op een scherm 

  • Scherm van een leerling in digibordmodus zetten zodat de hele klas mee kan kijken

Bekijk onze video en ontdek alle mogelijkheden. 

 

Meer weten? Neem gerust contact met ons op. 

Tweedehands computers

 

Regelmatig worden scholen bestookt met aanbiedingen voor tweedehands pc’s, met ogenschijnlijk aantrekkelijke prijzen. Eerste gedachte: ik kan voor weinig geld aan apparatuur komen.

Ons advies: Denk goed na voordat je overgaat tot aanschaf van tweedehands- (of gedoneerde) pc's en/of laptops.

Tweedehands apparatuur

Met enige regelmaat steekt een hardnekking misverstand de kop op. Er wordt gedacht wordt dat het onderwijs een organisatie is, waar men met hele oude computers werkt en dat men dus blij is met alles wat aangeboden wordt door het bedrijfsleven.
Voor sommige scholen geldt dat wellicht nog, maar voor verreweg de meeste scholen al lang niet meer. Juist het basisonderwijs werkt in moderne (Windows 10) omgevingen met moderne online software. Het is daarom een misvatting dat het onderwijs wel met 'afdankertjes' uit het bedrijfsleven kan werken.

Waarom wordt apparatuur in het bedrijfsleven na pakweg vijf jaar vervangen? Men doet dit omdat bij oude(re) pc’s het aantal storingen toeneemt en de prestaties niet meer toereikend zijn. Datzelfde geldt echter ook voor het basisonderwijs! Wie rendement wil halen uit de ict-voorzieningen, zorgt ervoor dat de infrastructuur op orde is.

Andere belemmeringen bij tweedehands apparatuur:

  • Er is vaak geen of onvoldoende garantie
  • Geen zekerheid over de goed werkende status
  • Het ontbreken van een TPM module i.v.m. privacy eisen
  • Geen zekerheid over de technische staat (behuizing)
  • Geen zekerheid over gelijke modellen (wat de apparatuur beheertechnisch duur maakt)
  • Na ongeveer 5 jaar heeft een gemiddelde pc zijn gebruikswaarde verloren; de betere pc zou tot 7 jaar mee kunnen gaan.
  • Een computer die je nu aanschaft is ongeveer acht keer sneller dan een computer van vijf jaar oud; daardoor frustratie bij gebruikers omdat de performance vaak enorm tegenvalt
    (volgens de wetmatigheid van Moore die zegt dat de snelheid van de computer elke 20 maanden verdubbelt)
  • Bij een nieuwe pc deel je de aanschafkosten door 5; bij een tweede hands pc door 2 of door 3. Bent u nu echt veel goedkoper uit?
  • Neem ook (licentie)kosten voor inrichting, plaatsing en onderhoud mee in het totaalplaatje,
     

Uitbreiding werkplekken

Wanneer tweedehands (of gedoneerde) pc’s ingezet worden om het aantal werkplekken uit te breiden, ontstaat op niet al te lange termijn weer een nieuw probleem. Collega's verwachten namelijk (terecht of onterecht) wel dat ze t.z.t. vervangen worden, want men is er gewend aan geraakt. Maar.... is hier in de meerjarenbegroting ook rekening mee gehouden?

Conclusie

Gebruikte (tweedehands) computers aanschaffen is alleen een optie in specifieke omstandigheden en er geen middelen zijn voor een beter alternatief. Zorg er wel voor dat de apparatuur ruim aan de minimumspecificaties voor het besturingssysteem voldoet. Daarnaast moet je ook realistisch zijn: hoe lang kan deze apparatuur nog mee in een onderwijsomgeving die echt rendement wil halen uit ict?

Wanneer je gebruik wilt maken van tweedehands apparatuur, doe dat dan bij voorkeur via een bedrijf dat hier gespecialiseerd in is. Zij kennen de dynamiek en leveren vaak wel de benodigde basislicenties en gararanties. 

Ons aanbestedingsteam

 

Emjee doet regelmatig aanbestedingen om bijvoorbeeld het volledige ict-beheer van een scholengroep over te nemen. Deze aanbestedingen kosten veel tijd. Maar als ze slagen is het altijd groot feest bij Emjee. Bauke en Ronald vormen ons vaste aanbestedingsteam.

Bauke

Bauke is samen met Ronald verantwoordelijk voor de aanbestedingstrajecten. Wanneer een aanbesteding gegund wordt aan Emjee, zorgt Bauke ervoor dat de afspraken uit de aanbesteding worden nageleefd. Hij monitort het implementatieproces van het nieuwe netwerk en de nieuwe afspraken. Dit houdt in dat hij veel overlegt en afstemt met collega's en de scholen. Daarnaast geeft Bauke veel trainingen bij scholen op locatie.

In de zomer van 2015 is Bauke begonnen als vakantiekracht. Tijdens zijn studie aan de TU Delft heeft hij altijd met veel plezier bij Emjee gewerkt. Sinds september 2019 is Bauke twee dagen vast in dienst, de dinsdag en donderdag. Op vrijdag en zaterdag vindt u hem op de markt van Alphen aan den Rijn waar hij heerlijke kaas verkoopt. Lekker afwisselend. Bauke is de kersverse vader van Anna (25 februari). Dus als hij een beetje kleine oogjes heeft tijdens de training... dan snapt u waarom.

In zijn vrije tijd houdt hij van muziek maken. Hij speelt akoestisch gitaar en zingt, soms tot ergernis van zijn collega's als hij weer eens niet door heeft dat hij tijdens het werk aan het zingen was! 

Ronald 

Samen met Bauke werkt Ronald onder andere aan de aanbestedingen voor netwerkbeheer bij basisscholen. In deze trajecten bekijkt hij voornamelijk de technische kant. Hij kijkt op technisch vlak waar we vanuit de aanbestedingen aan moeten voldoen. Daarna houdt hij zich bezig met de werkzaamheden die voortkomen uit de aanbestedingen zoals inventarisaties, voorbereidingen van de migraties en de migraties zelf. Naast deze werkzaamheden is hij veel bezig met het ondersteunen van scholen bij nieuwbouwprojecten. Bovendien ondersteunt hij ingewikkeldere supportzaken en internetproblemen.  

Ronald werkt ruim 11 jaar fulltime bij Emjee. Maar hij komt hier al 15 jaar over de vloer. In zijn vrije tijd is Ronald sinds een jaar druk bezig met hardlopen. Hij doet graag mee met wedstrijden in de regio zoals de 20 van Alphen, 1/4 Marathon van Rotterdam en de halve marathon van Leiden. Daarnaast badmintont hij graag waarbij de speelavond net zo lang duurt als het naborrelen in de bar 😉. Ronald woont samen met Joyce en heeft 2 kinderen; Madelief van 11 en Annemijn van 8.  

MyAnalytics – aan of uit?

 

MyAnalytics is een nieuw onderdeel binnen Office 365. Dit onderdeel maakt analyses van uw Office 365-gebruik. Het analyseert uw e-mailgedrag en het beoordeelt uw planning en agenda. Ook brengt analytics in kaart met wie u zoal samenwerkt binnen Office 365. En met wie u informatie deelt. 

Persoonlijk inzicht

Dit alles levert een persoonlijk overzicht op dat inzicht, aanbevelingen en tips geeft. Heb je veel afspraken? Dan is het bijvoorbeeld handig om een focustijd in te plannen om zaken voor te kunnen bereiden. MyAnalytics geeft je dit soort aanbevelingen.

Voor de een is het erg handig, maar de ander stoort zich juist aan de ongevraagde mailtjes van MyAnalytics. 

Tip: U kunt de meldingen van MyAnalytics uitzetten

  • Ga naar https://myanalytics.microsoft.com/ 

  • Klik rechtsboven op het tandwiel om naar de instellingen te gaan. 

  • Klik bij de optie MyAnalytics op de link Instellingen 

  • U kunt in één keer alle meldingen uitzetten of kiezen voor Instellingen aanpassen en dan zelf aangeven wat u wilt 

Nieuws
© 1999-2025, Emjee ICT diensten Gebruiksovereenkomst Privacybeleid
Naar boven